LIEČENIE OCHORENÍ: Stres je fenoménom dnešnej doby a nie vždy sa mu vieme vyhnúť. Nebudeme kázať o pravidelnej fyzickej aktivite, či dostatočnom oddychu a spánku ale ponúkame vám potraviny, ktoré každá svojím spôsobom pomôžu telu nápor stresu lepšie zvládnuť. Pomáhajú najmä vitamíny sk. B, horčík, antioxidanty alebo nenasýtené mastné kyseliny. Doprajte si denne aspoň niektoré z uvedených potravín. 

Ste pod stresom? Tieto potraviny vám pomôžu

  • Avokádo

avokádo

Avokádo je bohatým zdrojom glutatiónu – silného antioxidantu, ktorý okrem iného blokuje aj absorpciu nevhodných tukov, ktoré spôsobujú oxidačné poškodenie. Obsahuje tiež luteín, beta-karotén, vitamín E a viac kyseliny listovej ako ktorékoľvek iné ovocie. Iba 1/4 zrelého avokáda vám dodá viac vitamínov sk. B, než vaše telo v skutočnosti potrebuje.

Odporúčame: Jamieson B-komplex s postupným uvoľňovaním

  • Čučoriedky

 

Čučoriedky majú najvyšší obsah antokyanov, ktoré sa okrem iného považujú za jednu z najúčinnejších protirakovinových fytochemikálií. Vitamín C, ktorý je bohato zastúpený nielen v čučoriedkach, ale aj jahodách a malinách, sa zase ukázal byť veľmi nápomocný v boji so stresom. Na túto skutočnosť prišli nemeckí vedci, ktorí na vzorke 120 respondentov (ktorých podrobili komunikácii a následne im dali vyriešiť ťažkú matematickú úlohu) zistili, že tí ktorým bol vitamín C aplikovaný, mali nižšiu hladinu krvného tlaku a stresového hormónu – kortizolu. Ovocie bohaté na vitamín C preto konzumujte vždy, keď vám to príležitosť dovolí.

Poznámka: Ak ste dennodenne vystavený nadmernému stresu, dávame vám do pozornosti možnosť podstúpiť infúznu liečbu vitamínom C.

  • Špargľa

špargľa

Depresia sa často spája s nízkou hladinou kyseliny listovej. Špargľa je našťastie zeleninou, ktorá dokáže “nakopnúť” náladu tým správnym smerom. Jedna šálka špargle stačí na pokrytie 2/3 dennej dávky kyseliny listovej. Vynikajúca je napr. krémová špargľová polievka, exotický šalát so špargľou a mangom, alebo aj napr. špargľa so šampiňónmi.

  • Horká čokoláda

Vysoký obsah flavonoidov v horkej čokoláde nielen posilňuje cievy, ale aj úspešne relaxuje. Náladu vám vylepší zase fenyletylamín (“droga lásky”), ktorý vám zlepší náladu. Pre zvýšenie účinku vám odporúčame sa zamerať na horkú čokoládu s čo možno najvyšším obsahom kakaa, naopak najnižším množstvom cukru. Ak máte čas a chuť, pripravte si naše banánové cookies ako zázračný koláčik proti stresu. Môžete si ich vziať so sebou do práce, alebo len tak na cesty.

  • Pomaranče

Pomaranče sú bohatým zdrojom vitamínu C. Štúdie dokázali, že dokážu nielen znížiť hladinu stresového hormónu (kortizolu) ale aj podporiť činnosť imunitného systému. Okrem zrelých pomarančov si môžete zo sebou do práce vziať aj napr. kvalitnú surovú pomarančovú šťavu zo skutočných pomarančov, a dokonca lisovanú za studena. Teda žiaden koncentrát, ani pridaný cukor.

  • Špenát

špenát

Nedostatok horčíka môže spôsobiť bolesti hlavy, alebo dokonca migrénu, čo nikoho z nás nepoteší. Jedna šálka špenátu, ktorý je bohatým zdrojom horčíka, je dostačujúca pre požadovanú dennú dávku!

  • Rybí tuk

rybací tuk

Ak chcete dať stresu do nosa, mali by ste sa skamarátiť s morskými rybami. Omega-3 mastné kyseliny, nájdené v rybách ako je losos a tuniak, nás dokážu ochrániť pred srdcovo-cievnymi ochoreniami, depresiami či predmenštruačným syndrómom (PMS). Pre optimálnu hladinu omega-3 mastných kyselín vám odporúčame ryby konzumovať minimálne 2 x týždenne, prípadne si môžete kúpiť aj rôzne druhy olejov Omega-3 HP, napr. od firmy Nutraceutica.

  • Sladké zemiaky

sladké zemiaky

Sladké zemiaky môžu byť skvelou voľbou pre tých, ktorí svoj stres potláčajú konzumáciou sacharidov či sladkostí. Sú plné beta-karoténu, vitamínov a vlákniny, ktoré zabezpečujú pomalé uvoľňovanie cukru do krvi a teda aj optimálne spracovanie cukru našim organizmom.

  • Brokolica

brokolica

Ďalšia zelenina, ktorá je doslova preplnená protistresovými vitamínmi sk. B je brokolica. Napríklad kyselina listová dokáže zmierniť stres, úzkosť, paniku a dokonca aj depresiu. Brokolica je výborná okrem iného aj v kombinácii s rybou, kuracím mäsom, ale napr. aj krátko podusená spolu s nastrúhaným parmezánom, olivovým olejom a s čili.

  • Ovos

Ovos ako komplexný sacharid pomáha zvýšiť hladinu serotonínu v mozgu. Serotonín je zodpovedný za zlepšenie nálady a schopnosť relaxácie. Ak trpíte depresiami, rôzne druhy antidepresív dokážu túto hladinu efektívne zvýšiť, zaujímavé však je, že ak konzumujte ovos v dostatočnom množstve, tento účinok trvá ešte dlhšie a bez vedľajších účinkov. Ak sa zaujímate o liečivú silu ovsa, to najdôležitejšie si môžete prečítať v našom článku: ovos – liečivé účinky.

  • Zázvor

Zázvor

Nedávne výskumy ukázali, že zázvor môže pomôcť v úľave od bolesti, včítane bolesti hlavy spôsobenej stresom. Zázvor obsahuje antioxidant gingerol, ktorý v našom tele odbúrava chemické látky vedúce k psychickej a fyzickej záťaži. Taktiež dokáže zmierniť nevoľnosť, podráždený žalúdok, dýchacie problémy a menštruačné ťažkosti. Nevyhovuje vám jeho chuť? Nevadí, môžete ho využiť napr. pri varení cestovín (1 ČL pridáte do vriacej vody), prípadne ho môžete pridať aj do kúpeľa.

  • Zelený čaj

Štúdia z roku 2007 ukázala, že pitie zeleného čaju napomáha lepšie zvládať stres v porovnaní s ostatnými druhmi čajov. Dokonca sa dokázalo, že tí, čo ho pijú pravidelne, dokážu nielen lepšie zvládať stres, ale sa aj rýchlejšie vrátiť do normálneho stavu po stresovej situácii.

  • Orechy

oriešky

Orechy sú chrumkavé, takže ak trpíte stresom, je to aktivita, ktorú určite oceníte. Ešte dôležitejšie je, že majú vysoký obsah horčíka, ktorého nedostatkom trpia mnohí z nás. Spoločným znakom nedostatku horčíka je nedostatočná schopnosť organizmu poradiť si so stresom. Medzi fyzické prejavy patrí vysoký krvný tlak, nespavosť, únava, strata chuti do jedla, či svalové kŕče.

Kde kúpim odporúčané produkty?

Veríme, že vám vyššie uvedené potraviny pomôžu účinne bojovať so stresom. V sekcii receptov “Nervový systém” nájdete rôzne druhy chutných receptov, ktoré môžete vyskúšať.

Pripravil Mgr. Lukáš Kovačovič, upravila a doplnila MUDr. Alexandra Frolkovičová, www.keepwell.sk