LIEČIVÉ POTRAVINY: Ľan siaty patrí na našom území nielen k najstarším plodinám, ale suverénne vedie na mnohých zoznamoch „superfoods“, ktoré zostavili odborníci z viacerých kútov sveta. Môžeme si teda užiť domácu plodinu s výnimočnými účinkami: ľanové semienka patria medzi potraviny s najvyšším obsahom antioxidantov aj omega-3 mastných kyselín.

Ľanové semienka – podpora zdravia

ľanové semienkaĽanové semienka znižujú krvný tlak

Je známe, že ľudia, ktorí jedia prevažne rastlinnú potravu, nahradia konzumáciu spracovaných potravín príjmom celozrnných potravín a znížia príjem soli, majú nižšie riziko vzniku vysokého krvného tlaku. Ľanové semienka však svojím jednoznačným účinkom na už existujúci zvýšený krvný tlak úplne prekvapili: 30 g pomletého ľanového semena dokáže znížiť systolický tlak až o 15 mm a diastolický tlak o 7 mm ortuťového stĺpca, čo v praxi znamená, že ak ste mali pôvodne tlak 150/90 mmHg, tak s ľanovým semenom si ho môžete upraviť na normu (cca 135/83mm Hg). Pre tento účinok však treba ľan používať pravidelne, nedá sa očakávať po prvom použití. V každom prípade je to skvelá správa, nie?

ľanové semienkaCukrovka a citlivosť buniek na inzulín

Je známe, že cukrovka nemusí byť zákonite iba o nedostatku inzulínu. Omnoho väčší podiel prípadov je o tom, že bunky jednoducho na inzulín neodpovedajú (rozvinie sa tzv. inzulínová rezistencia). Ľanové semienko vďaka svojím významným antioxidačným a protizápalovým účinkom pomáha bunkám znovu si inzulín všimnúť a reagovať na neho správne. Tak sa zníži hladina cukru aj liekov, tzv. perorálnych antidiabetík.

rakovina-01Antirakovinové účinky ľanového semienka

Hrôza z tzv. fytoestrogénov, ktorú rozvirujú najmä odporcovia sóje, vôbec nie je namieste. Fytoestrogény (v ľanovom semienku sa nachádzajú v podobe lignanov) sú totiž tie najdôležitejšie antirakovinové komponenty ľanového semienka. Ľanové semienka vedú v obsahu lignanov nad všetkými potravinami a obsahujú 3-krát viac lignanov ako chia semienka a 8-krát viac ako sezamové semienka. Ale pozor: ľanovýolej, ktorý je významným zdrojom omega- 3 mastných kyselín, neobsahuje lignany vôbec.
Dôkazy o antirakovinovom účinku ľanových semienok pribúdajú najmä v súvislosti s nádormi prsníka. Zároveň sa predpokladá podporný účinok nielen v liečbe, ale aj v prevencii onkologických ochorení a zdá sa, že sa môžu spolupodielať aj na znížení úmrtnosti na toto zákerné ochorenie. Intenzívne sa študuje aj ochranný účinok ľanových semienok pri nádoroch maternice a vaječníkov. Zdá sa, že úžitok z konzumácie ľanu môžu mať aj muži: bol zaznamenaný pokles výskytu karcinómu prostaty.
Lignany pomáhajú pri rakovine ešte inak: zvyšujú aktivitu niektorých detoxikačných enzýmov (zodpovedných za deaktiváciu toxínov) a pomáhajú tak lepšie zvládnuť nežiadúce účinky štandardnej protinádorovej liečby. Fakt dobrá kombinácia!

trávenieNiet lepšieho lieku pri poruchách trávenia

Poriadna dávka vlákniny, ktorá pri dostatku tekutiny v čreve napučí na hojivý gél zároveň spomalí vyprázdňovanie žalúdka (čo oceníte, ak sa za účelom redukcie hmotnosti už nechcete prejedať) a tiež zlepší vstrebávanie výživných látok v čreve. Keď takáto stolica prejde cez konečník, tak nielen neporaní, ale aj pôsobí preventívne proti hemoroidom a zápalom čreva. Lignany zase významne chránia pred rakovinou hrubého čreva. Ak chcete plne využiť tento potenciál ľanového semienka, je zvlášť vhodné ho jednak použiť pomleté a zároveň ho pred konzumáciou namočiť do vody, aby gél vznikol už predtým ako dôjde ku konzumácii. Jedna odporúčaná porcia ľanového semienka denne sú 2 polievkové lyžice, ktoré poskytnú až 4 g vlákniny.

menzesMenštruácia už nebude tak bolieť

Podľa niektorých výskumov sa zdá sa, že ľanové semienka zlepšujú činnosť vaječníkov, osvedčili sa v liečbe silnej bolesti prsníkov počas menštruácie (pri cyklickej mastalgii). Pozitívne ovplyvňujú aj menštruačný cyklus – zmierňujú aj dĺžku a intenzitu menštruačnej bolesti, trvanie predmenštruačných symptómov, zmeny správania, zadržiavanie vody v predmenštruačnom období.

srdce-kardio-cievyOmega-3 mastné kyseliny chránia srdce a cievy

Jedna polievková lyžica ľanových semienok obsahuje skoro 2 gramy protizápalových omega-3 mastných kyselín, za čo by sa nemusela hanbiť ani tá najlepšia mastná morská ryba. Ľanové semienka však neobsahujú omega-3 mastné kyseliny EPA a DHA ako ryby, ale kyselinu alfa-linolénovú ALA, ktorá sama o sebe pôsobí protizápalovo. Po konzumácii ľanového semienka však v krvi stúpne nielen hladina ALA, ale aj EPA a DHA, čo je dôkazom toho, že v tele prebieha premena ALA na ešte účinnejšie „rybacie“ formy omega-3 mastných kyselín. Tieto potom chránia cievy pred zápalom a zabraňujú procesu aterosklerózy. Lignany tento účinok podporujú a navyšujú aj ich antioxidačný potenciál. Obsah ALA sa neznižuje ani pri tepelnom spracovaní (mafiny s ľanovými semienkami teda nie sú horší zdroj ako surová obilná kaša). Omega-3 mastné kyseliny majú silný potenciál znížiť hladinu LDL cholesterolu a tak aj riziko rozvoja aterosklerózy (aj s jej neradostnými následkami – infarkt či mŕtvica). Takisto sa predpokladá, že znižujú výskyt metabolického syndrómu (pomáhajú pri chudnutí, znižujú hladinu cukru a ako sme už spomínali: významne znižujú tlak krvi). V jednej štúdii konzumácia 30 g ľanového semena denne počas troch mesiacov znížila výskyt metabolického syndrómu o 20 %.

Koža pokožkaOmega-3 mastné kyseliny ocenia aj koža a vlasy

Je známe, že omega-3 mastné kyseliny (a teda aj ľanové semienko ako ich bohatý zdroj) zmierňujú zápal kože súvisiaci s prítomnosťou ekzému, akné, psoriázy. Pri chorobne citlivej koži znižujú zápalové zmeny a zlepšujú celkovú obrannú bariéru kože. Takisto medzi radami ako predchádzať ďalšiemu padaniu vlasov sa objavuje aj informácia o zvýšení príjmu omega3 mastných kyselín.

antiage - iconAntiaging potravina

Ľanové semienko spolu s listovou a kapustovitou zeleninou, fazuľou, paradajkami, cibuľou, hríbami, orechmi, ostatnými semienkami vám vďaka obsahu vitamínov, minerálov a mnohých antioxidačne pôsobiacich fytochemikácií umožnia prežiť dlhší život v lepšom zdraví.

Kde kúpim súvisiace produkty?

Autor: MUDr. Jana Babjaková, upravila MUDr. Alexandra Frolkovičová, www.keepwell.sk

Autorské práva vyhradené!