PRAKTICKÉ RADY: Asi nám dáte za pravdu, že najbežnejšie používanou ryžou je klasická biela ryža, ktorú poznáme buď ako dlhozrnnú alebo guľatú. Na trhu je však k dispozícii aj ryža natural. Viete však, ktorá z nich je pre naše zdravie hodnotnejšia? (redakčný text)

Biela ryža alebo ryža natural: neviete, ktorú si vybrať?

V nižšie uvedenej tabuľke vám ponúkame porovnanie obsahu biologicky účinných látok v bielej a naturálnej ryži.

Živina
na 1 šálku ryže v surovom stave (= 185 g)
Naturálna(pololúpaná) ryža Biela ryža Strata
Energia (kJ) 2 860 2 625
Bielkoviny (g) 14,5 13,2 9 %
Vláknina (g) 6,5 2,4 63 %
Polynenasýtené MK (g) 1,9 0,3 85 %
Vitamín E (mg) 1,33 0,24 82 %
Tiamín (B1) (mg) 0,74 0,13 82 %
Riboflavín (B2) (mg) 0,17 0,09 47 %
Niacín (mg) 9,4 2,9 70 %
Pyridoxín (B6) (mg) 0,94 0,30 68 %
Kyselina listová (B9) (mg) 37,0 14,8 60 %
Železo (mg) 2,72 1,48 45 %
Zinok (mg) 3,73 2,00 46 %
Selén (mg) 43,3 27,9 36 %
Horčík (mg) 265 46 83 %
Draslík (mg) 413 213 48 %
Meď (mg) 0,51 0,40 22 %
Mangán (mg) 6,9 2,0 70 %

Čo by ste ešte mali vedieť?

Vzhľadom na to, že biela ryža má glykemický index na úrovni bieleho rafinovaného cukru možno ju považovať za biologicky nehodnotnú potravinu, ktorá zvyšuje riziko obezity, cukrovky, aterosklerózy a niektorých druhov rakoviny (napr. pankreas, hrubé črevo).

Ak sa zaujímate o naturálnu ryžu, všetko dôležité sa dozviete v našom článku: naturálna ryža.

Autor: MUDr. Igor Bukovský, PhD., www.akv.sk