PRAKTICKÉ RADY: Na trhu dnes nájdeme viaceré druhy múk, ktoré môžeme využiť pri príprave rôznych druhov pokrmov. Biela pšeničná múka (nie celozrnná) a celozrnná múka sú predsa len rozdielne. Viete však, ktorá je zdravšia? (redakčný text)  

Biela pšeničná alebo celozrnná múka: neviete, pre ktorú sa rozhodnúť?

V nižšie uvedenej tabuľke vám ponúkame porovnanie obsahu dôležitých látok v celozrnnej a bielej pšeničnej múke.

živina
na 100 g
Celozrnná múka Biela múka Strata
Energia (kJ) 1 420 1 520
Bielkoviny (g) 13,7 10,3 9 %
Vláknina (g) 6,5 2,4 63 %
Polynenasýtené MK (g) 1,9 0,3 85 %
Vitamín E (mg) 1,33 0,24 82 %
Tiamín (B1) (mg) 0,74 0,13 82 %
Riboflavín (B2) (mg) 0,17 0,09 47 %
Niacín (mg) 9,4 1,3 80 %
Pyridoxín (B6) (mg) 0,34 0,04 88 %
Kyselina listová (B9) (mg) 44,0 26,0 40 %
Železo (mg) 3,88 1,17 70 %
Zinok (mg) 2,93 0,70 76 %
Selén (mg) 70,0 34,0 51 %
Horčík (mg) 138 22,0 84 %
Draslík (mg) 405 107 74 %
Meď (mg) 0,38 0,14 63 %
Mangán (mg) 3,8 0,68 82 %

Čo by ste ešte mali vedieť?

Vzhľadom na skutočnosť, že biela múka má glykemický index na úrovni bieleho rafinovaného cukru ako aj vzhľadom na skutočnosť, že výrobcovia múky už od roku 2003 odmietajú začať s obohacovaním bielej múky aspoň o kyselinu listovú, možno tento ich výrobok (bielu múku) považovať za veľmi nehodnotnú surovinu a výrobky z nej za biologicky menejcenné a zdraviu škodlivé.

Autor: MUDr. Igor Bukovský, PhD., www.akv.sk