PRAKTICKÉ RADY: Grahamová múka je nám najviac známa s konzumácie grahamových rohlíkov, ktoré sú zdravšou variantou k bežne konzumovaným rohlíkom z bielej pšeničnej múky. Zaujíma vás, aký je rozdiel medzi bielou a grahamovou múkou? (redakčný text) 

Biela alebo grahamová múka: viete, ktorá je zdravšia?

Ponúkame vám porovnanie obsahu dôležitých látok v celozrnnej a bielej pšeničnej múke.

živina
na 100 g
Celozrnná múka Biela múka Strata
Energia (kJ) 1 420 1 520
Bielkoviny (g) 13,7 10,3 9 %
Vláknina (g) 6,5 2,4 63 %
Polynenasýtené MK (g) 1,9 0,3 85 %
Vitamín E (mg) 1,33 0,24 82 %
Tiamín (B1) (mg) 0,74 0,13 82 %
Riboflavín (B2) (mg) 0,17 0,09 47 %
Niacín (mg) 9,4 1,3 80 %
Pyridoxín (B6) (mg) 0,34 0,04 88 %
Kyselina listová (B9) (mg) 44,0 26,0 40 %
Železo (mg) 3,88 1,17 70 %
Zinok (mg) 2,93 0,70 76 %
Selén (mg) 70,0 34,0 51 %
Horčík (mg) 138 22,0 84 %
Draslík (mg) 405 107 74 %
Meď (mg) 0,38 0,14 63 %
Mangán (mg) 3,8 0,68 82 %

 Čo by ste ešte mali vedieť?

Vzhľadom na skutočnosť, že biela múka má glykemický index na úrovni bieleho rafinovaného cukru ako aj vzhľadom na skutočnosť, že výrobcovia múky už od roku 2003 odmietajú začať s obohacovaním bielej múky aspoň o kyselinu listovú, možno tento ich výrobok (bielu múku) považovať za veľmi nehodnotnú surovinu a výrobky z nej za biologicky menejcenné a zdraviu škodlivé.

Autor: MUDr. Igor Bukovský, PhD., www.akv.sk